למה לא תשתתפו בבחירות?

    מנחם זיגלבוים 2 Comment on למה לא תשתתפו בבחירות?
    14:58
    01.05.24
    רחל פסטג No Comments on הדס לוינשטרן מציגה: המתנה של ספירת העומר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הבחירות האמיתיות אינן פעם בארבע שנים, אלא בכל יום ובכל שעה אנו נדרשים לעשות בחירות קטנות כגדולות, חלקן במודע וחלק גם לא. לאן הן מובילות אותנו? אילו ידענו, הבחירות היו קלות הרבה יותר.

     

    הבחירות יתקיימו בעזרת ה' בשבוע הקרוב. אנשים יגשו אל מאחורי הפרגוד, יבחרו את הפתק הרצוי להם, ובכך יביעו השקפת עולם סדורה בתחומים הקרובים ללבם.

     

    האם אדם אכן יכול לבחור כרצונו?

     

    אפשר לפרק את השאלה הזאת לגורמים: האם אדם דתי אכן יכול לבחור מפלגה שאינה דתית הוא שהוא 'כבול' מלכתחילה? האם אדם שהוא, למשל, נגד מסירת שטחים יכול לבחור בעד מפלגות שמציעות ויתורים? האם מי שהוא בעל השקפת עולם סוציאליסטית יכול לבחור במפלגה עם קווי השקפה קפיטליסטית?

     

    הבחירות אינן פעם בארבע שנים. כל החיים שלנו מלאים בבחירות, קטנות כגדולות. בחירות של חיי היום יום; של החיים. כל יום אנחנו מקבלים שורה של החלטות בכל מקום ובכל עניין כמעט, רובן הגדול אפילו מבלי שים לב. מהרגע שאנו קמים בבוקר ועד שאנחנו הולכים לישון. כך אנחנו בוחרים איזו חולצה ללבוש בבוקר, מה למרוח בסנדוויץ', והאם לגשת למכולת כבר בבוקר בדרך לעבודה או לעשות את הקניה היום בשובנו מהעבודה, וכך הלאה.

     

    הרבה פעמים אנשים חיים על סוג של "אוטומט" ולא מתוך בחירה מחושבת. אנחנו מעדיפים 'לזרום' עם מה שיש וכשאנו מגיעים בחיינו ל"צומת" דרכים, אנחנו ממשיכים ישר כי כך התרגלנו, וזאת מבלי לבחון אפשרויות נוספות.

     

    אחד הביטויים הכי מוכרים הוא "בוא נשאיר את זה כך".

     

    "עד מתי?"

     

    "נראה" מגיעה התשובה.

     

    במילים פשוטות: עדיפות לקיבעון ולחוסר גמישות.

     

    יוסי ועליזה הגיעו למשבר גדול בחיי הנישואין שלהם אחרי 11 שנים. לשבחם יאמר כי הם השתדלו לצאת מהמבוך, השקיעו כוחות וכספים בקבלת עזרה, אבל כנראה שנגזר עליהם להיפרד. אבל הם מפחדים לעשות את הצעד ששניהם מבינים ברציונאל שהוא הדבר הנכון כעת. רגש הפחד שלהם השתלט על הרציונאל שמאמין כי מגיע להם חיים טובים יותר. הפחד משאיר אותם אפוא במסגרת קלוקלת, הרת כאב וספוגה ברעל שמשליכה גם על הילדים.

     

    כשאנשים מגיעים אלי לתהליך אימון אישי, אנחנו מגיעים מהר מאוד לשלב של בחירות בחיים. לשם כך הם הגיעו. אגלה סוד: הקושי העצום הוא לא בבחירה עצמה, אלא עד הבחירה. מהרגע שאדם בוחר ומקבל החלטות, הדברים הופכים להיות קלים וזורמים הרבה יותר.

     

    "הכול צפוי והרשות נתונה" – גם במקרים שמשמים נגזרים מצבים מסוימים, עדיין הרשות נתונה לפעול, לשנות, לעשות ולבחור. הבחירה היא הסף שדרכה אנחנו מגיעים למקומות חדשים בחיים ולהזדמנויות חדשות שנפתחות.

     

    לכן, גם אדם שהוא שומר מצוות ובגלל דעת ההלכה הוא לא יכול לבחור במפלגה שאינה שומרת מצוות ("הכל צפוי"), אבל יש לו את היכולת להחליט איך הוא מבצע את הבחירה שלו, וכמה אכפת לו ממנה ("הרשות נתונה"). מסתבר שגם בתוך מגבלות החיים, יש לנו עדיין כר נרחב לבחור.

     

    מה שחשוב הוא:

    שהבחירות שלנו יעשו לנו טוב!

    שהבחירות שלנו ישמחו אותנו ואת הקרובים לנו!

    שהבחירות שלנו ישלימו וישקפו את מי שאנחנו באמת!

    שהבחירות שלנו יהוו חלק בלתי נפרד מהערכים שאנחנו מאמינים בהם!

    שהבחירות שלנו יקדמו אותנו למטרות החשובות לנו בחיים!

     

     

    מנחם זיגלבוים הינו מאמן אישי, סופר ומרצה

    לאימון, להערות או הארות בונות ומחכימות: [email protected]

     



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      בס"ד
      הבחירות קרבות ולאן פנינו ולבנו ?

      מהי דמוקרטיה ?
      על פי אחד ההגדרות :
      דמוקרטיה היא צורת משטר שבה שותפים האזרחים בקביעת השלטון. שותפות זו נעשית קודם כל בפעולת הבחירות.
      הבחירות קובעות מי ניצח בתחרות על הרעיונות למיניהם, על התוכניות למיניהן, ועל המעשים שמבטיחות המפלגות הפוליטיות לאזרחים. תפקידה המהותי של הדמוקרטיה הוא להבטיח את שמירת זכויותיהם של כל אזרחיה ותושביה. בדמוקרטיה מתקבלות החלטות על פי הצבעת הרוב, תוך מחויבות לשמירה על זכויות המיעוט.
      לכאורה ,הגדרה יפה ,מלבבת אנשים אחרי הרעיון הנפלא.אבל רק לכאורה.
      נחזור אחורה לרומה העתיקה. בתקופה שהתקיימה בה רפובליקה .
      למרות שכל העם היה זה שבחר את הנבחרים באופן קבוע , הזכות להיבחר למשרה מיוחדת הייתה מוגבלת לשכבה קטנה של אצולה והאזרחים הלא מיוחסים, לגוף המצביעים, אך בלי לתת להם השפעה ישירה וכך, זוכו שני המעמדות הבכירים בעושרם ובמעמדם .בפועל כמעט כל ההצבעות היו החלטות של המעמדות הגבוהים בעלי הרכוש הרב כתוצאה מהמבנה של האספה ושיטת ההצבעה בה,
      למרות שבאופן רשמי כל אזרח רומאי היה יכול להתמודד , רק שכבה קטנה של אצולה זכתה ליהנות מזכות זו.
      היום בהתבונן לאחור יכולים להבין עד כמה השיטה הייתה אי-שוויונית ורחוקה מהגדרתה ורצונה להטיב לעם שלה. נשאלת השאלה האם האנשים של אותו הדור לא הבנו זאת ושכל הרעיון של הבחירות שוויוניות הן רק אחיזת עיניים ?. ספק כן ספק לא. כמו בכל דור יש אנשים המעונינים לשלוט ,מונעים ממניעים אישיים ומוכנים לרמוס ולדרוך על אחרים על מנת להשיג את מטרתם בכל מחיר.
      למרות שמפרדות אותנו מאותה תקופה מעל אלפיים שנה המצב לא השתנה בהרבה.גם היום יש אנשים מיוחסים -האצולה של היום הם אנשי ההון ,שופטים,חברי כנסת .
      היוונים בהיותם המיעוט שכבשו עמים רבים המציאו את הדמוקרטיה על מנת לשלוט ברב . הם נתנו אפשרות לנציגים של העם הכבוש לקבוע ולחוקק חוקים אבל בפועל הכל התנהל על פי רוח השליטים.
      גם היום ניתנת לנו הזדמנות פעם בארבע שנים לבחור את הנציגים שלנו אבל בפועל מי שקובע היא האצולה שהזכרתי הם אלה שמכתיבים בכל מיני תחבולות תקשורתיות מי ינצח ומי יישב בממשלה .
      לא מזמן הנצחנו את חנוכה -ניצחון על היוונים.האם הדור של היום מודע למשמעות המאורעות שחלו באותה תקופה והניצחון של המכבים .על מה נלחמו ואיך הצליחו קומץ קטן של יהודים להביס את כוחות הצבא של אימפריה ענקית,מצוידת היטב ? התשובה היא המכבים נצחו בזכות האחדות העם ואמונה בה'.
      אני לא מדבר על ליקוד העם לצורך מטרה עלובה כמו לנצח בבחירות שלצערי שומע מאנשים . לא מוסיפים עוד כוח להתייוונות אלא כוח להשתחרר מעול הגלות הזה.
      לעם היהודי יש הנהגה אחרת – הנהגה של השם ית'.הן הוא מודע לכך הן לא. ועל פיה העולם מתנהג .ועל מנת לחוש זאת ולזכות להתגלות ההנהגה העליונה ,כל מה שנדרש רק רצון ,רצון כנה ואמתי ,רצון להחשיב לקול הפנימי שבכל יהודי הקורא לגאולה .להתחבר לנשמה ה' קית הטהורה שלו.
      מוזכר בכתבי קודש שהגאולה תבוא בפתאומיות ,בתקופה הכי קשה , כשהחושך שהוא היעדר האור סובב סביבו ואין רואים את קץ הייסורים , והייאוש והחוצפה הגברו- אלה סימני הגאולה.
      על מנת שנזכה לרחמי שמיים כל מה שנדרש מאתו רק להרבות באהבת חינם, לאהוב כל יהודי באשר הוא : אז היפתחו שערי שמיים והקדוש ברוך הוא יביא את הגאולה באותו רגע . כשרגע אחד השנאה לא תהיה נכחת בלבנו היא תתבטל מן העולם .
      יהודים יקרים אנא נתנער מחשבות זרות הגורמות להרס ולפילוג בעם ונתאחד למטרה אחת לגאולת העם והעולם כולו. כשעם היהודי מקדש את שם השם והולך על פי דרכו הוא זוכה להערכה ולתהילה משאר האומות.
      כי השם עושה שלום ובורא את הכל.וכשהרע והקטרוג מופיעים בעולם אין אלה על מנת לגלות את הטוב.
      אין אנו יכולים להשתחרר מן העול הגלות בכוחות עצמנו אלא רק על ידי ערער רחמי שמיים .על מנת לזכות לכך עלינו להיזהר ממחלוקת .
      מחלוקת ושנאת חינם מוציאים את האדם מן העולם. האדם פוגם בקדושתו ושכינה מסתלקת ממנו.
      כל יהודי וכל אזרח ישראל שחפצים בשלום אמיתי ונצחי ,באורח חיים מאושרים ועשירים תבחרו בגאולה.
      מהי גאולה
      כנסת הבא 19 שתקום ושתלך בדרך השם 26 (שם ה') היא שווה לגאולה 45
      איך אנחנו יכולים לזכות למעמד של גאולה.?
      אם נבטל רצוננו לרצון השם .
      ללא מפלגות ,ללא תחרותיות לוותר על רעיונות השאפתניים ולאפשר להופיע לאנשים אחרים כמו שה' ית' צמצם את עצמו על מנת לאפשר לנבראים להופיע ולהתבטא בעולם הזה.
      אם נזכה לקדש שם שמיים ולהתאחד ולהשאיר את המחלוקות מאחורינו לבחור באנשים יראי שמיים ,עם מידות מתוקנות ,ענווים , חכמי ישראל שהם ינהיגו את העם אז נזכה לגאולה אמיתית . גאולה שתרומם את העולם כולו למדרגה של נבואה.
      ויתמלא כל הארץ דעת השם. קידוש שמיים כזה ופרסום השם שלא היו כמותם יבטלו כל הגזרות הרעות שנגזרו על העולם.נזכה לצאת ממצריים ולמעמד הר סיני של קבלת התורה הקדושה.
      ייבנה בית המקדש השלישי והנצחי כי בדור שלא נבנה בית המקדש בימיו – מעלין עליו כאילו החריבו.
      נזכה לגאול צדק שינהיג את העם בתבונה ובחוכמה וברחמים
      שיעמיד שופטים אוהבי משפט ורודפי צדק.
      לכל אזרח ישראל תהיה את הפינה שלו ויחיה ויתפרנס בכבוד ולא ירגיש חוסר כלשהו ומקופח .לא יהיו אנשים עניים ורעבים ללחם . ההורים המבוגרים והילדים שלנו ייהנו מיחס וזכויות הראויים כל אלה יאפשרו לבנות חברה מתוקנת ואורח חיים לתפארת.
      כל יהודי יעבוד את השם מתוך אהבה .יהדות אינה דת אלא מהות ואורח חיים של כל יהודי.
      עם ישראל במעמדו יהיה אור לגויים.
      כל יום מתרחשים נסים רבים .רק אחדים זוכים להתגלות ומודעים לכך.הגאולה מאפשרת להסיר את המסך ולגלות מציאות אמיתית שכולה נסית.